Ervaringen van de acteurs

RIET VAN DORST EN MONIQUE SIEBELINK SCHRIJVEN:



Vertrekpunt van Godfried als regisseur is de acteur zelf. Vandaar wordt het personage opgebouwd, waarbij hij o.a. put uit de commedia d'ell arte technieken. Belangrijk vindt hij training op samenspel en alertheid. Tijdens de spelregie merk je dat hij zelf verhalenverteller is.

Hij heeft aandacht voor de interactie met het publiek, oog voor de uitvergrote speelstijl, humor en niet te vergeten timing. Hij selecteert scherp en maakt keuzes ten dienste van de dramatische lijn van de voorstelling. Hij nodigt uit theatrale beelden te maken.
Zijn specialiteit wat betreft decor en kostuums is de archetypische vormgeving.

                                                                           Foto: theatergroep Kunstmest

Bij elke repetitie maakt hij ons bewust: 'Welk verhaal wil je vertellen? En: Blijf daar dan ook trouw aan!'.
Hij geeft opdrachten aan de spelers wat betreft personage en voortgang van het verhaal, waar je goed zelfstandig mee aan de slag kunt. Godfried is betrokken en geeft vertrouwen.

Z
elfs tijdens de uitvoeringen van de voorstellingen blijft hij erbij en geeft de spelers blijvend vertrouwen in zichzelf en in de voorstelling. Hij is bereid inleidingen voorafgaand aan de voorstelling te geven, waardoor hij het verhaal in een breder, historisch perspectief zet.


P.S. Je moet wel tegen een stootje kunnen en je hoeft niet te verwachten dat hij je met een fluwelen handschoen aanpakt. Als speler moet je kunnen en willen incasseren.
                                                   
                                                   
Stoel