Turandot - 2021

         

          'HET VERHAAL VAN EEN ONMOGELIJKE LIEFDE'


Toen ik in 2022 mijn 30jarig theaterjubileum vierde, creëerde ik een dubbelprogramma.

Altijd al heb ik veel muziek gebruikt in mijn voorstellingen. Niet alleen instrumentaal, ook vocaal. Weliswaar ben ik geen 'echte' zanger, meer een acteur die 'verhaaltjes op muziek' zong, zoals een cabaretier dat bijvoorbeeld doet. Voor de pauze ging ik dan ook  'in concert', met een begeleidend orkest van 7 musici: liederen over de liefde, en over hoeren en matrozen.

Na de pauze speelde ik, in een groot decor de solovoorstelling Turandot. Gebaseerd op oude verhalen en het gelijknamige operalibretto schreef ik een monoloog.

Met dit totaalprogramma wilde ik de vele aspecten van de liefde bezingen.


Bij het schrijven van deze toneeltekst, probeerde ik nog niet na te denken over de vorm waarin ik uiteindelijk dit verhaal zou vormgeven.
Terugkijkend realiseer ik me nu dat ik toen een voor mij nieuw genre uitprobeerde: poëtisch proza.

De proloog kreeg het uiterlijk van een nachtmerrie die me ooit kwelde. Een vreemd gedrocht drong zich op in mijn brein, woekerde daar, zocht zich een weg naar buiten en baarde zo een duister verhaal over een vrouw die wel wil maar niet kan liefhebben.
In kale taal, geïnspireerd door Chineze poëzie, kreeg de onmogelijke liefde tussen Kalif, een prins uit verre streken, en Turandot, een Chinese troonopvolgster, gestalte. Ik speelde op een groot toneel, met Turandot en Kalif (twee levensgrote weelderig geklede figuren), een manshoge draaiende spiegel, maskers en antieke Chinese stokpoppen...

In 2021 bewerkte ik die tekst grondig en vond een manier om deze, met behulp van antieke Chinese stokpoppen die in houten kistjes waren gestopt, te vertellen en te tonen, zittend op mijn 'vertelkruk'.

Helaas heb ik deze bewerking - corona - nooit kunnen spelen voor publiek!

 

Stoel